Tontin

Scheldemond Races - Commodore Lambert Race 2009

Donderdag voor de race slecht nieuws van het voordek. Henry ligt in de kreukels en kan dus niet mee voor onze eerste wedstrijd van het jaar. Hiermee valt helaas ook de Chinese vrijwilliger voor het kuisen van Tontin’s (behaarde) onderkant weg… Snel-snel de hele crew rondgemaild dat het zaterdag nóg een halfuurtje vroeger wordt, en dat we twee vrijwilligers nodig hebben om te duiken/snorkelen.

Zo komt het dat er op zaterdag 16 mei 8 halfslapende Belgen op de visitorsponton van WSV Breskens staan. Leen en Stijn schieten hun surfpak aan en liggen 5 minuten later onder de boot te schrobben. De rest van de crew helpt de dacrons uit de boot te halen en Tontin wedstrijdklaar maken. Om 9:00 is alles opgetuigd, proper en klaar om de trossen los te gooien.

CR en IRC 2 worden om stipt 9:30 op gang geschoten, met respectievelijk 1 (één) en 3 (drie) boten zetten ze aan voor 14 mijl treintje varen. De eerste manche van IRC 1 begint om 9:45, met drie gegadigden. Een X 41 (Lender), een Grand Soleil 43 (Antilope) en een A35 (Tontin). Veel tactiek of opkruisen is er niet bij. VH 20 gaan zoeken stroomopwaarts aan een halve/bij de windse koers in zeer vlagerig weer, overstag, terug aan een halve/bij de windse koers naar VH2, vandaar naar SS11 en dan naar de finish. 2 uur en 39 seconden later staan we weer bij af, zonder een spi getrokken te hebben of opgekruist te hebben. Treintjestoestand.. We hebben geen idee of we goed of slecht gevaren hebben. Na de finish gaat iedereen naar binnen, en het lijkt of de wedstrijd gedaan is. Aan de ponton leren we gelukkig tijdig, via “Joie de Vivre”, dat er een tweede manche komt.

CR en IRC worden om 12:00 wegeschoten, en nu volgt IRC 5 minuten later. Enkel wij en Cedo Nulli (X41) zijn tijdig buiten om rond het startschot over de startlijn te gaan. Onze start is zeer verward, met een individuele terugroep en andere capriolen. Wij draaien om, gaan (onnodig) buitenom via de lijn en starten 1 minuut te laat opniew. Het is niet echt duidelijk of de X nu wel of niet naar beneden is, maar wij zijn zeker reglementair weg. Cedo Nulli loopt niet echt weg, en 5 minuten na de start gaan ook Lender en Antilope over de starlijn. Weerom varen we een treintjesparcour, maar deze keer iets langer. We blijven Lender voor, maar Antilope pakt ons nog in het laatste rak.

De eerste competitieindruk is dat de bootsnelheid in treinverband en met een leuk briesje (14 – 20 knopen) ok is. Deze indruk wordt ’s avonds bevestigd bij de uitslag, met twee eentjes. Antilope heeft zich dan wel teruggetrokken, omdat iets niet in orde bleek met hun rating. Hoopgevend is ook dat we “all classes” een 1 en een 2 gevaren hebben, en hierdoor ook all classes 1 zijn.

Zondag 17 mei doen we het iets menselijker, en spreken om 8 uur af aan Tontin. Iedereen is wakker, en de crew die in Breskens gebleven is meldt dat de start pas om 10 uur gegeven zal worden. Om 9 uur varen we buiten om eea te bekijken, en om exact 10 uur worden IRC 2 en CR op weg geschoten naar Oostende. Weerom slechts 4 boten… Wij blijven op en neer varen aan de startlijn, en merken zo dat het parcour voor IRC 1 verandert van 4 naar 5… Om 10:15 start ook IRC 1, ttz Tontin en Cedo Nulli. Wij nemen een start op het kanonschot en Cedo Nulli vertrekt vanaf een tweede lijn. De spinnaker gaat erop tot aan de veerhaven, waarna het verder gaat onder Genua. Cedo Nulli komt snel dichterbij, maar eens onder ons door lijkt hij het moeilijker te hebben om afstand te nemen. De wind trekt aan, en Cedo Nulli krijgt last van het X one design verschijnsel, ttz omvallen bij wind van meer dan 15 knopen. Ondertussen halen wij ook de code 0 boven, en hiermee varen we tot 15 knopen halve wind aan snelheden boven de 9 knopen. Genoeg om Cedo Nulli weer in te halen, maar voor Cadzand gaan we toch weer over naar Genua II

Naarmate de dag vordert trekt de wind aan en wordt steeds scherper. We houden Tontin mooi op snelheid, en kunnen het grootzeil min of meer sparen. We veranderen van Genua II naar III, en Cedo Nulli blijft omvallen door haar groot zeiloppervlak. Hierdoor kunnen ze geen afstand van ons nemen. Groot is onze verbazing als op driekwart van de race blijkt dat Cedo Nulli de verandering van het parcours niet heeft opgemerkt, en samen met IRC 2 baan 4 blijft zeilen ipv baan 5. We proberen nog een hint te geven via de VHF, maar zonder resultaat. Vanaf dan is het voor ons helemaal alleen varen. We ruilen voor Oostende nog wel onze Genua III voor Genua IV, en vliegen om 14:56 in 27 knopen wind door de finish.

Snel 3 man afzetten op het ponton in Oostende, en dan Tontin als de bliksem naar Nieuwpoort brengen. Helaas moeten we protesteren tegen Cedo Nulli, vanwege het verkeerde parcours. Hierdoor hebben zij een volle dag hun grootzeil zien klapperen voor niks, maar het alternatief was dat wij ons grootzeil een halve dag voor niks hadden zien klapperen. Het laat een beetje een slechte nasmaak bij ons, maar niks aan te doen.

Als eerste wedstrijd was het een zeer rustig begin, en de competitie had gerust voltalliger en qualitatiever aanwezig mogen zijn… Nu moeten we op dit elan verder! Bedankt crew om 2 dagen in rappel te zitten en een blauwe streep op jullie billen te kweken. Beter bij IRC nationals, waar de quantiteit en de kwaliteit zeker van een andere categorie zullen zijn!

© Tontin.org   -   http://www.tontin.org   -   info@tontin.org   -   login   -   powered by WebConsultants.eu