Tontin

Light Vessel 2011 - Gerechtigheid in twee tijden

Vier volle dagen heeft de schipper gewacht om het verslag te schrijven, vooral om het vat frustraties over het extreem hoge pensenkermisgehalte van de protestjury wat te laten leeglopen…

Vrijdag avond verzamelt de hele crew rond 18:00 op Tontin voor de aanbrengrace Breskens-Zeebrugge. Sommigen hebben een halve dag verlof genomen om tijdig de bus in Zeebrugge te kunnen opnemen, anderen zijn met de moto gaan werken zodat ze tijdig, filevrij in Breskens geraken. Eens iedereen aan boord springt de schipper in het water om de onderkant van Tontin een schrobbeurt te geven. Blijkbaar had de vorige schrobber niet echt detailwerk verricht, want de middelste meter hangt vol, net zoals de kiel en het roer. Om 18:50 geeft de schipper er de brui aan, om toch ongeveer tijdig op de startlijn te kunnen liggen.

Buiten waait een windje tussen 7 en 15 knopen. Zeilkeuze voor de Genua lijkt dus sterk op Russische roulette, en er wordt zoveel “Genua 1, of neen Genua 2” geroepen dat iedereen (inclusief de beslisser) de tel kwijtraakt. Uiteindelijk, en gezien het gross van de race bij valavond zal gevaren worden, wordt beslist om de Genua 1 te trekken. Tontin start prachtig vrij over bakboord, waardoor we de hele klasse opzij kunnen duwen. Eens mooi vrij en in het midden van de stroming gaan we overstag en lopen mooi weg. Het wordt een gevecht tussen Alegria, Tontin en Bolderik. De laatste heeft een prachtige nieuwe set zeilen opstaan, waarbij zelfs de zeilbandjes in ietwat speciale kleur mooi in het geheel passen.

Tontin mist de kardinale “veer” boei bijna, maar gelukkig kijkt iedereen voldoende mee om geen ongelukken te begaan. Eens het donker is wordt het pas echt interessant. Leen maakt(e) zich zorgen of ze wel deftig zou kunnen sturen zonder tell-tales, maar ze houdt er perfect de snelheid in. Alegria probeert ons klem te zetten, maar dat lukt niet. Even later komen we Capella tegen, waar wij achterdoor lopen en Alegria onder vast komt te zitten. Dit is het keerpunt. We pakken zowel Capella als Alegria in, en na de W1 trekken we de asymetrische spi. Tussen W1 en de meetpaal valt de wind steeds scherper in, zodat we weer op Genua I overgaan in de overtuiging dat we de asymetrische op het volgende rak ook niet kunnen gebruiken. Helaas fout, en na de paal halen we heel het circus weer boven, om onder asymetrische te finishen. 3de gecompenseerd achter de kathedralen (tja, in Belgie moeten IRC 1 en 2 helaas in 1 klasse varen), maar wel eerste IRC 2 boot. Na aanmeren (zonder achteruit, want die verliezen we ergens in de buurt van de vismijn, gaan we mee gratis frieten eten.

Zaterdag begint met geen wind. We lopen (nog steeds zonder achteruit) naar het startgebied, waar we ons anker uitgooien. Rond de vroege namiddag steekt er een briesje op, en we besluiten de snelheid te gaan zoeken onder Genua I. We proberen een nieuwe genuatrim, en die goed lijkt te lukken. CR wordt op gang geschoten, maar dan volgt een lange wachttijd… Blijkt dat de boeienlegger in paniek is geschoten omdat alle drie zijn boeien in elkaar gedraaid zijn, en daarom is de brave man naar het strand verkast zonder iemand van het comite  op de hoogte te brengen van welk strand… Na 1 uur zoeken, en met een andere rib, kan het leggen van de merktekens dan toch beginnen.

Tijdens de start van IRC 3 draait de wind 30 graden, dus weerom moet het circus verlegd worden. Rond drieen in de namiddag worden we uiteindelijk dan toch weggeschoten voor een korte manche. We lopen goed met de nieuwe trim, maar de kathedralen houden we nog niet bij. We blijven wel voor Alegria en Bolderik, en eindigen 4de overall, 1ste IRC 2 boot.

Dan neemt de wind toe, net zoals de stroming. Het comite heeft niet door dat stroming ook wind veroorzaakt, en legt dus een mooi in de winds rak voor een meertje zonder stroming, maar dat rak is wel bezeilbaar op water met stroming. Tijdens de eerste start zie je de generale terugroep van ver aankomen. Enkel Tontin was mooi weggeweest, maar helaas, nieuwe start. De tweede start is een stuk voorzichtiger, waarbij Extra Fun en J-Venture mooi uit de weg gaan voor Alegria, maar een onbeschaamde foert doen naar Tontin. Wij zijn dus mega slecht weg. Extra Fun, J-Venture en de rest lopen we snel voorbij, Bolderik duurt iets langer. In het tweede kruisrak gaat bovendien de bovenwindse boei op schok, waardoor de latere boten een stuk verder moeten varen dan de eerste. Tontin moet rond de W1, zo snel verlijert de boei, om dan af te vallen naar de bovenwindse boei. Het wedstrijd comite heeft eea door en voert een prachtsoap op, zij het met taalgebruik ongeschikt voor kinderen, met de rib over VHF 72, hoorbaar voor iedereen want dit is eveneens het wedstrijdkanaal.

Na de wedstrijd vraagt Tontin een redress, en dan volgt een prachtig staaltje Belgisch comite en jury gepruts… Het comite geeft grif toe dat zijn boei op stap is gegaan, en dat de snellere boten (Swan 45, GS 43 en Moana) minder afstand hebben afgelegd dan de tragere boten (oa Tontin). Ze geven zelfs toe dat hun compas peiling van de boei verlopen is van 7 naar 30 graden. Eenvoudige goniometrie geeft aan dat zulk een verloop overeenkomt met een verlenging van minimum 0,42 mijl van de afstand. Heen en terug is dat dus 0,84 mijl… De jury maakt zich in de eerste plaats geen zorgen over de benadeling van de deelnemers, maar wel dat door het geknoei van het wedstrijdcomite er maar 3 manches gevaren zijn tot nu toe en er voor een geldig kampioenschap 5 manches nodig zijn. Een manche laten springen kan dus het kampioenschap ongeldig maken, gezien de meteo voor zondag ongunstig is.

Dat een wedstrijdcomite zo redeneert, tot daar, maar dat een jury zulke overwegingen durft te maken en te bediscussieren tijdens een protest, terwijl ze eigenlijk onpartijdig moet zijn en enkel naar de regels kijken, amaai mijne frak... ’s Avonds zijn sommige directe concurrenten misnoegd omdat Tontin het aangedurfd heeft een redress te vragen. Zondag ochtend wordt Tontin met een kluit in het riet gestuurd. Ondanks het feit dat we op rating 30 seconden achter de Swan 45 zijn gefinisht, en ondanks de spontane uitlatingen van het comite over hun peiling van de boei, durft de jury te beweren dat we geen nadeel van de wandelende boei hebben ondervonden... Bovendien formuleren ze hun conclusie zodanig dat een appeal moeilijk is. Het kampioenschap redden, plus het zichzelf gemakkelijk maken is blijkbaar belangrijker dan een juiste uitslag. Kort gezegd geeft de jury toe dat de uitslag niet te berekenen valt, maar kiezen ze voor de gemakkelijke oplossing die geen moed vergt... Ze benadelen een boot die zijn regels genoeg kent om ze te (proberen) te laten toepassen. Dit vertellen ze zelfs gewoon mondeling als toelichting bij hun verdikt… Een ongelooflijk staaltje wedstrijden a la Belge. Wat een boel. Op drie jaar zijn we twee keer met zulke onkunde van Belgische juries en comites geconfronteerd (zie Nieuwpoort week 2009), en zoals een bekende Belgische premier uit Brussel zei: te veel is trop en trop is te veel!

Bij het horen van het nieuws is Leen furieus. We gaan snel naar buiten, en praten op elkaar in. Ofwel draaien we de knop om en varen we de wedstrijd, ofwel gaan we naar huis. We besluiten de start te nemen in lichte condities. Leen is te conservatief, en hierdoor liggen we op het signaal 150 meter onder de lijn in 7 a 9 knopen wind. We gaan direct overstag om de stroming te zoeken, en lopen als een trein met de nieuwe trim. Voor de bovendwindse boei hebben we heel IRC 2 ingepakt en liggen we op de spiegel van Moana. Voor de wind veranderd er niks, we lopen dieper en even snel dan de kathedralen. Aan de wind graven we dieper op IRC 2 en weerom voor de wind met de kathedralen. Aan de finish liggen we 150 meter achter Moana, yess! Einduitslag: 1.

Manche twee volgt snel, en de wind is gestegen naar 8 a 12 knopen. Wouter beslist om de Genua 2 op te trekken, die we gelijkaardig met de 1 trimmen. De start is vrij en op snelheid, maar iedereen is mooi weg. We kruisen weer als een speer, maar de wind valt weg aan de boei. We liggen mooi, met een straat voor op IRC 2 (zie foto). Voor de wind vraagt Leen om de 1 erop te zetten, waardoor we snelheid verliezen. Onder 1 kruisen we naar de boei maar we verliezen terrein. De genua 2 was beter geweest, maar we komen toch nog voor iedereen van IRC 2 boven, zij het te ver achter de kathedralen. We varen de hoeken voor de wind en Alegria kan niet bijkomen. Eerste IRC 2 boot, maar deze keer achter de kathedralen, een 4 dus…

De manches worden korter en sneller, want de wind bouwt verder. In 12 knopen wind beginnen we aan de derde manche. Iedereen is weer goed weg, en we hebben het nu moeilijk om mee te komen. Bolderik loopt als een speer en gaat boven eerst rond van IRC 2, Alegria op de hielen en wij als 3. Voor de wind verandert er weinig, evenals in het volgende kruisrak. Alegria en Bolderik graven een gaatje met Tontin, maar onder spi zeilen we dat weer dicht. Uiteindelijk liggen we dicht genoeg bij Alegria om 4 te zijn, maar Bolderik wordt mooi 2.

Het wedstrijdcomite beslist er nog een 4de manche uit te persen, en daar had Wouter niet op gerekend. De wind is ondertussen gedraaid, en de boei is bevoordeeld. We proberen een stuurboord start aan de boei, maar al snel wordt duidelijk dat dat niet zal lukken. Leen probeert nog te gijpen om rond te gaan, maar Bart viert de Genua te laat waardoor Leen niet kan vallen. We liggen stil over BB onder Denebola, zijn te laat weg en beginnen dan te stressen en te knoeien. Leen en Wouter discussieren, de wind trekt verder aan, en we achtervolgen met horten en stoten. Weinig meer over te zeggen, buiten dat we 5 worden, met Bolderik 3 en Alegria 1…

Al bij al worden we derde ex-aequo met Alegria, maar Alegria heeft een betere laatste manche. Mocht de jury een jury zijn geweest en de derde manche hebben laten springen, dan lag Tontin 3, Bolderik 4 en Alegria 5. Helaas heeft de jury en het wedstrijdcomite beslist wat ze beslist hebben, en dus is de uitslag vervormd. Velen zijn ons voorgegaan, maar nu is ook voor ons de maat vol. We trekken na dit seizoen de ONZK deur achter ons dicht.

Aanvulling van november 2011: Ondertussen heeft Tontin beroep aangetekend tegen de beslissing van het wedstrijdcomite, en hebben we gelijk gekregen. De beroepsprocedure werkt dus, en de uitslag wordt dan ook opnieuw berekend. Tontin wordt 3, Bolderik 4 en Alegria 5. Een goede les voor onszelf: never give up, en gebruik het wedstrijdreglement zoals het hoort!

© Tontin.org   -   http://www.tontin.org   -   info@tontin.org   -   login   -   powered by WebConsultants.eu