Tontin

UK IRC Nationals 2009

De week voor IRC Nationals is “slecht nieuws week”. Op zaterdag moet onze mastman helaas afzeggen vanwege een sterfgeval in de familie. Daarvoor was donderdag al slecht nieuws van het RORC gekomen. Onze IRC meetbrief is niet endorsed, en alle deelnemers aan de IRC nationals hebben een endorsed exemplaar nodig. In de volle overtuiging dat dit een foutje van het UNCL-KBYV is, bellen we KBYV om dit te laten rechtzetten. Na het weekend komt dan de domper: er zijn 5 extra metingen nodig om een endorsed certificate te verkrijgen. Ergens is er iets misgelopen na onze complete meeting van 2007…

Drie dagen voor de eerste manche, terwijl Tontin onderweg is met de convoyage schipper, moeten we een meeting en herberekening versieren van onze IRC rating, en dit voor vrijdag ochtend 5 juni. Wouter belt iedereen in Frankrijk, de UK en Belgie plat die van dicht of van ver bij het IRC betrokken is, en slaagt er gelukkig in om een meting voor donderdag ochtend te versieren in Cowes. UNCL belooft dat ze daarna de nodige controle zullen doen om ons certificaat alsnog in orde te krijgen. De bemanning moet elk zijn eigen Scherpenheuvelse reis naar Cowes maken. Wouter met trein, tram, bus, ferry etc. Toon, Bernard en Stijn met de wagen met een ferry later dan voorzien. Ook Leen, Leen en Phillippe missen hun nachtboot naar Cowes vanuit Southampton, en moeten wachten tot 4 uur ’s ochtends voor de eerstvolgende ferry.

Met zevenen varen we vrijdag ochtend als een van de laatsten uit de haven naar de start. Dit vertaalt zich in een hectisch en slecht gecoordineerd startgebeuren. De wind is licht, en we moeten ook nog meten wat de tegengstand geeft. Al bij al een teleurstellende eerste manche waarin we compleet achteraan het pak bengelen.

Tussen manche 1 en 2 voeren we een aantal positiewissels door, we nemen een betere start, maar onderweg krijgen we een parcoursverandering voorgeschoteld die ergens in de mist blijft hangen. Gelukkig kunnen we genoeg boten volgen om te wetens waarheen, maar de lichte condities blijven ons parten spelen. Weerom een gevecht in de achterhoede, en weerom zoeken we via wissels wat we eraan kunnen doen.

De derde manche is eigenlijk meer van hetzelfde, en we eindigen de dag dan ook met een hoofd vol twijfels en weinig vertrouwen in eigen kunnen en boot. Het niveau is natuurlijk niet mis bij IRC Nationals, maar toch was het niet de bedoeling om als lantaarndrager te fungeren.

's Avonds steken we de koppen bij elkaar en brainstormen wat we kunnen doen. De voordelen van de aanwezigheid van een verlichte despoot aan boord worden besproken, en de bemanning aanvaardt dit concept na de nodige hulp van de zelfverklaarde verlichte despoot. De twijfel blijft bij sommigen knagen, deels ook door de 3 positiewissels die worden doorgevoerd. Stijn wordt No.1, Leen komt vast aan het roer en Wouter verhuist naar Genuatrim.

’s Anderendaags starten we in Leen’s meest verguisde weer. 18 – 25 knopen wind, ofte het weer waarbij ze zelf vindt dat ze er niks van terecht brengt. De start gaat lichtelijk de mist in, en we vertrekken 35 seconden na de rest. Tijdens de eerste upwind beat worden we daarenboven nog tweemaal verraden door onze velcro aan de schoothoek van het grootzeil. Bernard en Wouter fixen uiteindelijk de boel met een zeilband.

De snelheid is nog niet naar verwachting, en dus doen we nog een laatste wissel. Wouter en Bernard ruilen onderling van plek, en dan vinden we de oplossing voor ons aan de windse snelheidsprobleem. Dom dat we dit al niet langer doen, want de beste grootzeiltrimmers zijn natuurlijk zelf ook stuurmannen. Ook op de Class 8 zeilde Wouter op Grootzeil of als stuurman, en deed hij de fijntrim eens iedereen in de reling hing. We komen met onze nieuwe verdeling echt in de race, en het panorama veranderd compleet. Onze gezellen van gisteren (J 109 en ShipShop Aquaholic) komen we niet meer tegen. We blijven de grote spi trekken, maar tijdens de gijp in het laatste spirak loopt het mis. Spi rond het voorstag, en de poppen aan het dansen. Stijn krijgt daarnaast een tik van de spiboom tegen zijn hoofd, en wanneer Wouter toesnelt om te helpen krijgt hij de spivalsluiting op de neus. Uiteindelijk krijgen we alles onbeschadigd naar beneden, en we kunnen de manche uitzeilen. Een al veel verdienstelijker 13e plek is het resultaat.

In manche 5 behouden we de posities. Leen prepareert voor een prachtige start, maar tijdens de procedure worden we gezellig voorrang geweigerd door Extra Djin, die, wanneer we protest roepen, ons aankijkt als een koe naar een trein. We vertrekken dus niet optimaal, maar we lopen als een trein. We houden de andere A 35 (Waterjet) min of meer bij aan de wind. We verliezen wel nog in elk maneuver. De nieuwe omgeving bevalt ons, en het spinnakeren lukt aardig. Vanaf twintig knopen wind lijkt er weinig verschil te zitten tussen onze grote (100 m2) en onze kleine (83 m2) spinnaker qua snelheid. Waterjet onder grote spi loopt niet echt noemenswaardig uit. Uiteindelijk finishen we 12e.

Manche 6 verloopt nog beter dan de vorige twee. We moeten wel naar een nieuwe startarea, en ShipShop heeft moeite om er tijdig te geraken. Onze start wordt op hun vraag afgebroken, en klasse III mag voor ons de baan op. Daarna zijn we klassikaal te gemotiveerd, en scoren met z’n allen een algemene terugroep. De 3de poging is de goede, maar weerom geven de Britten blijk van hun verachting van de zeilregels. Waterjet wordt over de lijn geduwd door een 34.7, die daarna doodleuk bij ons een indring forceert. Leen is in alle staten, en helaas zit onze spiboom iets te hoog of we hadden brochette 34.7 gemaakt.

We komen toch nog goed weg, en we komen als 7de rond de bovenwindse boei. Helaas verliezen we tijd in de spi up, maar we blijven goed meelopen. Tijdens het tweede kruisrak moet Malice (HOD 35) een serieuze crash tack doen om ons te vermijden, wat  zorgt voor een waar mastenballet in de lucht, gelukkig zonder schade. We blijven verder sparren met Malice, maar uiteindelijk klopt hij ons net op de lijn. Een 10e plek, en we zijn duidelijk aan een positieve leercurve bezig. ShipShop is in elke manche achter ons op gecompenseerde tijd, en dat geeft nog meer vertrouwen.

Zondag beslissen we om slechts een van de twee geprogrammeerde manches te varen, zodat we tijdig de terugreis met de auto kunnen aanvatten. Leen start agressief maar mooi, in zeer lichte condities. Toon stuurt ons als enige boot de linkerzijde van het kruisrak in. ShipShop moet mee aangezien hij onder ons ligt. Wanneer hij arrogant opdraagt om weg te klikken, melden we dat wij ons best goed voelen aan de linkerkant, en dat ze het maar uizoeken. Hun reactie is een prompt, bruusk overstagmaneuver waardoor ze midden op onze koers stil gaan liggen. We maken geen brochette, wijken uit, maar roepen wel dat ze maar beter aan hun 360 beginnen.

Toon houdt de shifts constant in de gaten, met de hulp van “den bureau”, en we krijgen de mooie shift op links die we zochten. Helaas komt hij aan de late kant, en dus overzeilen we de boei. We arriveren over stuurboord, terwijl de bakboord trein rond de gaat. De Elan 37 in onze klasse onderzeilt, probeert rond te klimmen, krijgt zijn fok bak en alles eindigt in een soepje Elan 37, First 34.7 met een lichte touch A35 (Waterjet, niet wij…).  We komen als 6e onbeschadigd rond, maar klungelen met de spi up. Downwind winnen we iets, en we komen dus ook als 6e rond de benedenboei. We verliezen licht in het tweede kruisrak wegens gebrek aan concentratie en onwennigheid, we verknoeien onze spi up, en verliezen twee plekken. Uiteindelijk gaan we als 10de over de finish, maar met de nodige DNS’en en DSQ’s worden we achste.

De IRC nationals zitten er dan op voor ons. We zitten niet in de top 10, maar hebben een prachtige groei doorgemaakt. We hebben eindelijk een bemanningsverdeling gevonden die de boot laat lopen, en met Bernard hebben we er ineens ook een zeer gemotiveerde, goeie kracht bij. Iedereen vertrekt vanuit Cowes met een goed gevoel. We missen nog training op maneuvers, maar de evolutie is zeer positief en belooft voor de toekomst.

© Tontin.org   -   http://www.tontin.org   -   info@tontin.org   -   login   -   powered by WebConsultants.eu