Tontin

UK IRC Nationals 2010

Donderdag 24 juni is het weer zeer vroeg dag voor sommigen. Yvan, Wouter en Vincent vertrekken al om 5:30 richting Cowes, om Tontín op tijd raceklaar te hebben voor de eerste wedstrijd van vrijdag. Leen, Robin en Philip komen een paar treinen later, en vertrekken pas om 10:00 uit Antwerpen. Jerome verkiest om vanuit Oxford rechtstreeks naar de Red Funnel te komen in Portsmouth, en schuift, met fiets op de schoot, net voor het oprijden van de ferry in de “auto met spiboom”.

Bij het kuisen en in orde maken van Tontín komt een kleine, onaangename verassing te voorschijn. De delivery crew heeft blijkbaar de Trapegeer een kusje gegeven, met krassen, groene krassen en gelcoat schade tot gevolg. Niks structureels, maar wel extra plakwerk tijdens de voorbereiding.

Vrijdag ochtend begint dan het echte werk. Vanwege het tijdsverschil met België is iedereen gemakkelijk wakker, en staan we meer dan vroeg genoeg op de stijger voor de aftrap. Helaas is de wind niet van de partij, en dus beginnen we met een uur uitstel. Na het uitstel worden we naar de westkant van de Solent gestuurd, en zowaar om 12 uur komt daar inderdaad de wind op.

De eerste manche wordt rond 12:25 op gang geschoten. Het is echter geen “bananenwerk”, maar een parcours tussen de Solent boeien. De start is chaotisch en kan gecatalogeerd worden onder de mindere van het weekend. We vertrekken dus vanuit de achterhoede, maar een mooi kruisrak en prachtig boei manoeuvre doen ons direct een hele schep opschuiven. Yvan heeft helaas blijkbaar moeite met het accent van de comite dame, en dus blijkt het parcours dat hij heeft opgeschreven niet veel gelijkenis te vertonen met hetgeen onze concurrenten varen. Beetje vervelend om te anticiperen op de spi dus… Al bij al wordt het een rommelige manche, waarbij het gebrek aan onderlinge coördinatie ook naar boven komt, maar we toch mooi negende van de 20 worden.

Manche twee begint beter, maar onze manoeuvres lopen helaas nog minder. Voor de wind sjeezen we als een trein, aan de wind iets minder. Vanwege de harde stroming worden de spi-manoeuvre foutjes met interest afgerekend aan de kassa, en dus worden we pas 13. Manche drie is helemaal een kopie van manche 2, zelfs nog 2 plekjes erger, dus meer moet daar niet over gezegd… We duiken na het racen even de Pier View in, maar uiteindelijk is iedereen een beetje heel moe van het hoge IRC Nationals wedstrijd ritme, en dus is de omzet die we er realiseren aan de lage kant.

Dag twee is de wind weerom vergeten op te staan. Deze keer moeten we de oostkant van de Solent uit, en zijn het wel bananen. De starts zijn mooi, maar we zitten met een gigantisch snelheidsprobleem aan de wind. Iedereen aan boord wordt er chagerijnig van, niet in het minst de schipper. De eerste manche zijn we mooi weg, maar we blijven gewoon naar achter glijden. We eindigden 15, met een wrang gevoel.

Manche twee gaat helemaal de kant van manche 1 uit. Wouter stuurt het eerste kruisrak, om te zien of Leen misschien een offday heeft, maar dat is duidelijk niet de oorzaak. Tontín gooit dan ook de handdoek in de ring, om in de haven de masttrim compleet om te gooien. We gaan na het klop, draai en vijswerk nog even proberen tijdens de laatste manche, maar die is helaas al half gestart eens we bij het parcours aankomen. We sluiten aan in het eerste kruisrak, maar downwind gaan we grandioos de boot in mbt de wind banden en shifts. Een dag om snel te vergeten dus.

Toch even nababbelen met de eigenaar van Waterjet, en een paar interessante dingen te weten komen. Volgens hem is het standaard voorstag van de A35 te dun, waardoor het rekt. Verklaart misschien waarom we de turnbuckle na 3 seizoenen helemaal dichtgedraaid moeten houden. Even Wittevrongel bellen voor een zwaarder modelleke dus… Daarnaast is het duidelijk dat de A in licht weer inderdaad een heel hand vol is. Ook Waterjet en Prime Time lopen ofwel goed, ofwel helemaal niet onder de 8 knopen! Frustratie alom tegenover de First 35.

Dag drie beginnen we weer met frisse moed. Weerom gaan we de Westkant vd Solent bezoeken, en weerom gaan we rond de vaste Solent boeien. De start wordt lekker warm, en we worden over de lijn geduwd door Stilletto. We vertrekken dus helemaal vanachter, maar de nieuwe masttrim werkt. Leen moet nog wat wennen aan het extreem laag optrekken alvorens hoogte te winnen, maar we lopen in het midden van het pak mee, ondanks onze late start. Downwind lopen we alles voorbij (inclusief Prime Time), en het panorama is helemaal anders dan de vorige dag. De wind komt ook wat opzetten, en we doen prachtige boeirondingen.

Elke benedenwindse ronding placeren we ons op het laatste moment vanbinnen (buiten de 3 bootslengte cirkel wel te verstaan!), en profiteren van ons dieptevoordeel onder spi om weer een paar plekken te winnen. We draaien gesmeerd, iedereen is alert en al snel liggen we in de voorkant van het middenpak. We krijgen het nog aan de stok met Banshee die ons vooruit wil duwen rond de boei, trekken rood en roepen eens goed. Niemand aan boord laat zich afleiden door het toneel, en we concentreren ons op het laatste kruisrak. Ondertussen onder Genua 2 lopen we als een trein aan de wind, maar helaas speelt Yvan’s gehoorprobleem weer op. We passeren een finish die de verkeerde blijkt te zijn, en zien al de rest verder zeilen. We realiseren ons snel wat aan de hand is, gaan direct weer de achtervolging in, en finishen uiteindelijk verder in de voorste gelederen van het middenpak. We zijn uiteindelijk 11, wat best meevalt gezien de uitschuivers bij start en finish.

Uiteindelijk missen we de ferry van 14:30, is de ferry van 15:30 afgeschaft, en vertrekken we pas om 16:30 naar Portsmouth. We zetten goed aan om toch nog onze chunnel te halen, maar belandden direct in de file. Finaal komen we 10 minuten te laat en moeten de volgende chunnel nemen. Om 1:30 am liggen we dan toch in bed in België. Volgend jaar beter verlof nemen van donderdag middag tem maandag middag. Kunnen we de race uitvaren, en, mits de juiste masttrim, ook zorgen dat we beter eindigen…

Nu Cork binnen twee weken…

© Tontin.org   -   http://www.tontin.org   -   info@tontin.org   -   login   -   powered by WebConsultants.eu