Tontin

De Nieuwpoort Channel Race had ons eerste wapenfeit van 2008 moeten worden met Tontín. Helaas beloofde de lange termijn grib file niet veel goeds, met veel wind op kop richting de kanaaleilanden, en daarenboven nog een klets regen om het helemaal gezellig te maken. Veel zin om te starten hadden we dan ook niet, vooral omdat Leen ondertussen 4,5 maand zwanger was, wat onze deelname niet helemaal verantwoord zou maken in de overheersende condities.

Door andere omstandigheden was Jean-Francois zijn bemanning voor de Eurocup First 7.5 deels kwijtgeraakt, en het duurde dan ook niet lang voordat we besloten om hieraan samen deel te nemen op een boot van Sailing Team. Aangezien wij last minute toevoegingen waren, kwamen we net op tijd om te laat te zijn voor het voorbereidende werk, en konden we net voor de eerste manche aan boord stappen, een luxe die we bij Tontín nooit kennen.

Donderdagavond 3 juli stond een oefenmanche op het programma, een mooie gelegenheid voor ons om aan de boot te wennen. De condities waren, zeker bij het begin, gespierd. Onder grootzeil en Genua I was het eerder overleven dan zeilen. Rond het startsein nam de wind een paar knopen af, zodat we toch konden beginnen zeilen. De start was niet denderend, maar we hadden voldoende bootsnelheid om aansluiting te houden met de top. We ronden het eerste merkteken na Dunkerque Espoir en Ladies First, maar voor de andere 5 deelnemers. Tijdens het ruime rak schoot het voorstag van Dunkerque Espoir los waarop ze moesten opgeven. Ondertussen kropen wij dichter naar Ladies First, en een foutje in hun tweede ruime rak konden we benutten om naar de eerste plek te schuiven, die we vasthielden tot de finish.

Vrijdag begon dan het echte werk. De condities waren veel lichter, en we vreesden voor onze bootsnelheid. Onterecht zo bleek later. Het startwerk van de eerste twee manches kan best omschreven worden als desastreus. Eens weg hadden we gelukkig genoeg snelheid aan de wind om in de voorhoede rond het eerste merkteken te gaan. Ook in de ruime rakken konden we concurrenten voorbijlopen, zodat we de eerste twee manches eindigden als tweede, een straat achter Dunkerque Espoir, maar een straat voor de derde. De laatste twee manches waren de starts iets beter, en hadden we de vierde versnelling gevonden, zodat de Fransen nog slechts een halve boulevard uitliepen. Ondertussen hadden de dames van Ladies First ook hun turbo gevonden, zodat we de hele tijd met z’n tweeën voor de tweede plek vochten. In het laatste ruime rak slaagden we er toch nog in om voorbij hen te springen, zodat we de dag eindigden met 4 tweetjes, veel meer dan we ’s ochtends hadden durven hopen.

Zaterdag stond 1 upwind-downwind en een kustparcours op het programma. De wind was weer op de afspraak, en het snelheidsverschil met de Franse boot werd verder verkleind. Nadat hun Genuaval brak aan het einde van het eerste kruisrak, schoot direct een van hun bemanningsleden naar boven om de boel te herstellen. Hierdoor schoven wij naar de eerste plek, die we vasthielden tot de finish. Ondanks de handicap eindigde Dunkerque Espoir toch nog knap tweede. Na deze opwarming kwam de kustrace. Veel verwarring bij ons, toen het comite wimpel 6 hees, terwijl wij slechts een papier met twee parcours aan boord hadden… Bleek er natuurlijk een tweede blad te bestaan, waarop nog 4 parcours stonden. Gelukkig kregen we de juiste merktekens door van Dunkerque Espoir, en waren we zelfs tijdig klaar met alles in de hand GPS te tokkelen. De start was ok, en de eerste boei kwamen we als tweede rond. Het eerste, lange ruime rak was moeilijk, met een paar windvlagen die vanachter over het veld kwamen en zo de boel dicht bij elkaar hield. De tweede boei konden we toch als derde ronden, na RBSC. In het volgende rak liepen we, met meer gewicht aan boord en een scherper invallende wind gemakkelijk onder RBSC door. Midden dit rak begon de wind te twijfelen, met eerst harde vlagen, dan ruimende wind, dan weer krimpend.

De derde boeironding kwamen we tweede, met een halve boulevard op de derde. Die voorsprong slonk direct toen de wind ineenzakte, draaide en even later weer licht opstak. In 5 minuten lagen we zesde, een straat achter nummer 5 en dicht bij de kust zonder wind. We trokken opnieuw de zee, en waren aan het terugwinnen toen de wind weer in elkaar zakte. De stroming duwde ons achteruit, dus kwam het anker goed van pas. Blijkbaar hadden we een goed type mee, want iedereen liep plots een stuk trager en minder hoog dan wij. Na 10 minuten lunchpauze en siesta waren we onder anker terug opgeklommen naar de tweede plek. Blijkbaar hadden de ander boten vooral op het gewicht van het anker gelet, wat gezien de weersvoorspelling, 4 a 5 bft, normaal geen probleem had mogen zijn. Toen de wind uiteindelijk weer vulde, waren we sneller weg dan Dunkerque Espoir. Het wedstrijdcomité korte de wedstrijd, niet geheel reglementair, vlak voor de geul van Nieuwpoort in. Fred Leloup met de tweede Sailing Team boot had zwaar gegokt door vlak onder de kust te kruipen, en werd verdiend beloond met de eerste plek. Wij slaagden erin om Frankrijk achter ons te houden, en voeren weerom een tweede plek.

Zondagochtend begon met twee katers. Vanwege een verjaardagsfeest waren we zaterdag direct na de manches vertrokken, zodat we niet wisten dat onze eerste plek van manche 5 eigenlijk een OCS was, vandaar kater 1. Daarna bleek als ons geknok tijdens de kustrace ook vergeefs te zijn geweest, omdat de hele kustrace op een technicaliteit in de wedstrijdinstructies abandoned was….

Of het door de katers was, het gebrek aan slaap, of gewoon de zenuwen weten we niet, maar zondag legden we onnodig veel druk op onszelf. De eerste manche namen we een risicovolle start, en eindigden we tweede. Er was echter een individuele terugroep, waarvan we niet wisten of die voor ons was… Ladies First, onze dichtste concurent, was echter slechter weggekomen. De laatste twee manches van het evenement ging alles mis wat de vorige manches juist was gegaan. In manche 7 trokken we de spi te vroeg, tikten de bovenwindse boei, begonnen te vroeg aan onze 360 en eindigden met onze spi in het sop. Hierdoor schoof iedereen, inclusief Ladies First die zelf waren gaan vissen, onder ons door. Uiteindelijk konden we toch nog op de vijfde plek eindigen, vlak achter de dames. De wind trok in manche 8 verder aan, en het werd overleven voor ons. We hadden te veel zeil aan de wind, en liepen op het ruime rak grandioos uit het roer. Eens de boel weer een beetje op orde zetten we een aantal prachtige surfs neer, en we schoven op de vierde plek over de finish.

Na veel deliberatie en protesten kon zondag om acht uur de prijsuitreiking beginnen. Bleek de OCS uit manche 6 voor Ladies First, en bovendien was de kustrace in ere hersteld. Hierdoor eindigden wij comfortabel tweede, met enkel tweede plekken en een vierde die meetelden, wel een straat achter Dunkerque Plaisance met enkel eerste plekken. We hebben ons prachtig geamuseerd tijdens de vierdaagse, in mooie, wisselende condities en met close racing op zaterdag met Ladies First. Er gaat duidelijk niets boven eenheidsklasse zeilen, enkel spijtig dat er in België geen enkele actieve eenheidsklasse meer bestaat…

De NCR van 2008 bleek ondertussen onder een slecht gesternte te varen. De weerscondities noopten het comite om de start uit te stellen en de race in te korten. De proloog die ter vervanging werd gevaren bracht, door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, veel schade en letsels. Ook de nieuwe start van dinsdag 8 juli moest verlaat worden naar woensdag. We zijn blij dat we Tontín onder deze condities niet van stal hebben gehaald, maar voelen mee met de organisatie, die het vele werk niet beloond ziet door de stormachtige omstandigheden…

© Tontin.org   -   http://www.tontin.org   -   info@tontin.org   -   login   -   powered by WebConsultants.eu