Tontin

Vrijdag begon zonder wind, en bleef ook lang zo. Slecht nieuws voor onze grootzeiltrimmer, die vanwege gewichtstrim naar het voordek verbannen wordt onder de 12 knopen wind. We waren vroeg buiten om te gaan trainen, maar helaas konden we niet vanwege totaal gebrek aan wind. Na even doelloos rondtoeren besloten we achter de Untouchables te gaan liggen, die aan het comitéschip hadden vastgeknoopt. Een lange wachttijd later kwam er toch een licht briesje op, en werden we op gang geschoten. Heel licht, moeilijk weer, maar we kwamen relatief goed vooruit. De eerste bovenwindse boeironding was een beetje rommelig, maar we waren toch ongeveer goed weg. De benedenwindse gate was een heel kluwen. Gelukkig besloot Marine Diffusion over bakboord aan te varen, vlak voor onze neus. Na ons te zijn gepasseerd viel hij natuurlijk compleet stil achter de spinnakers onder stuurboord, maar wij kregen een gaatje tussen zijn spiegel en de boei, en maakten hier mooi gebruik van om rond de boei te drijven. We pakten hier minstens 11 plekken. Upwind ging het relatief goed, maar het laatste spirak was een complete rak, met een totaal gebrek aan snelheid. We liepen schandalig laat na Untouchables over de finish, hoewel we aan de bovendwindse boei voor hen hadden gelegen. Kon duidelijk beter, maar toch een 10/21…

Zaterdag startte de dag met een tiental knopen wind, en genua 2 ging erop.  Vandaag was de bemanning compleet, dus ook de tacticus/navigator/concertleider was aanwezig.  De eerste start werd knap genomen met vrije wind, terwijl we mooi de deur dicht gooiden voor een aantal concurrenten. De snelheid zat er steeds beter in,  maar ondanks dat vonden we geen aansluiting met de kopgroep. We verspelen duidelijk nog te veel in maneuvers, een gevolg van gebrek aan afstelling. Toch blijven we vechten, en plekken pakken, zodat het een spannende finish met drie boten van onze klasse op een paar centimeter van elkaar wordt. De handicap uitslag is echter een ontgoochelende 13 plek.

De tweede wedstrijd van de dag begint met een algemene terugroep. Spijtig voor ons, want wij waren heel knap weg, zonder te vroeg te zijn. De tweede start was, traditie getrouw, iets minder. We lagen afgedekt, maar analoog aan de eerste manche van deze dag konden we op pure bootsnelheid veel bijhouden en goedmaken. Duidelijk weer niet niet genoeg om de verliezen in de maneuvers te compenseren.  De wind wakkerde verder in de namiddag aan tot 15 knopen. Voor de laatste race werd gewisseld naar genua drie.  Het duurde echter niet lang of de wind viel opnieuw terug, zodat de genua 2 er weer op moest. Door het te kleine zeil hadden we veel plekken verloren, maar weerom pakten we goed terug op het ruime rak. In het tweede kruisrak konden we Tontín echter niet op snelheid krijgen. Een wissel met Leen aan het roer en Wouter aan de trim leverde iets meer, maar helemaal niet voldoende op. We deden dan ook een achteruitvaar maneuver midden in het kruisrak, om het wier los te krijgen dat de boosdoener was van de lage snelheid. Dit maneuver was natuurlijk nefast voor het resultaat.

In een laatste poging nog wat in te halen moesten we nog reachen om de gate te halen,  omdat de race afgekort was en we er even van uitgingen dat we naar het finishschip moesten. Een tactische blunder die ons gelukkig niet onze .5 spi kostte, gezien het reachend eigenlijk teveel was voor haar.  Uiteindelijk werden we 12de, 14de en 16de van de 21 deelnemers. Zeker niet het gehoopte resultaat. Er is progressie, maar te weinig. Deels ligt dit aan het gebrek aan vaste bemanning, maar veel meer aan het gebrek aan vaste trimmers. Tontín is een handvol en zeer gevoelig aan de juiste trim, dus veel verloop op die post is fataal. Na een nachtje slapen zijn we dan ook tot de enige juiste beslissing gekomen: Leen gaat sturen, en Wouter wordt fijntrimmer/tacticus/concertmeester…

Zondag begon met nog minder wind dan zaterdag. Toch werd een eerste start gegeven, met een stroming die vele boten over de lijn duwde. Leen stuurde, Wouter deed de trim,  en in het eerste kruisrak liep Tontín als een trein. We kwamen in de kopgroep aan de bovenwindse boei, vlak achter Slainte en op een 4 tal scheepslengtes van de Untouchables. De wind viel echter weg onder het spirak, en het duurde dan ook niet lang of alles werd afgeblazen. Iedereen keerde terug naar het startschip, om te  wachten op wind.  Die liet het echter afweten, en vanaf 2 uur namen de deelnemers het heft in eigen handen en vertrokken terug naar Breskens.

Hoewel het in de resultaten niet reflecteert, zijn we tevreden over Tontíns bootsnelheid. We hebben nog veel werk voor de boeg om constanter te presteren, en geroutineerd te lopen. Met de wissel tussen stuurman en tacticus hebben we vertrouwen dat we dit binnen een korte termijn kunnen halen. Waarschijnlijk wordt de wissel van Leen aan het stuur en Wouter aan de trim en taktiek/navigatie definitief,  een verandering die Wouter minder aantrekkelijk vindt, maar als we hierdoor betere prestaties leveren blijft het voor hem aanvaardbaar.  To be continued.....

Nota bij de foto's: bedankt Guy Clappaert (zo goed qua bronvermelding), en ook bedankt om de foto van Tontin voor anker pas te nemen toen onze mastman en zijn roze onderbroek niet in beeld waren...

© Tontin.org   -   http://www.tontin.org   -   info@tontin.org   -   login   -   powered by WebConsultants.eu