Tontin

Breskens Weekend 2009

Vrijdagochtend begon, zoals wel vaker bij de wedstrijden, vroeg. Tontėn kreeg weerom de traditionele onderwaterschrobbeurt alvorens aan de start te verschijnen. Deze keer waren Stijn en Leen weer de Chinese schrobbers van dienst. Ruim een uur voor de start waren we klaar en vertrokken ongeveer als tiende boot richting start area buiten.  Gezien de windvoorspelling (vlagen tot 30+ knopen) was het ditmaal de 0.5spi die een dagje in de auto mocht doorbrengen. Buiten stond er al een goeie 25kts wind, die doorzetten naar de 30 knopen eens we dichter bij de monding. Wind tegen stroming gaf een steeds meer opbouwende en behoorlijk venijnige hobbelige zee. Het duurde dan ook niet lang voor het eerste schip rechtsomkeer zagen maken, waarna een tweede en ook een derde volgden. Uitluisteren van deVHF hielp ons begrijpen dat de startlijn veranderd was naar het havenhoofd van Breskens, en er een middellange baan op de Schelde op het programma stond. Terug surfend onder grootzeil alleen deed de knopenteller al boven de 10kts uitkomen. Het zag er veelbelovend uit.

Aangezien we bij aankomst voor de haveningang nog 1,5 uur voor de start hadden, gingen we even binnen wachten. Daarna voeren we opnieuw als 1 van de eersten buiten, om te checken wat mogelijk houdbaar was in deze weersomstandigheden. De start zou ruime wind zijn, onder hoofplaat door richting Terneuzen, dan verder een rondje hoofdplaat in de wind, om dan via de finishlijn een tweede rondje te maken. Gezien aan de startlijn en net ervoor behoorlijk meer wind stond dan honderd meter erover, besloten we om zonder spi te starten en pas spi te hijsen bij de eerste bocht. De start van IRC1, vlak voor ons, gaf de bevestiging dat starten onder spi er net te over was.

Om 12h25 werden we weggeschoten, en ondanks onze aanvaardbare start lagen we  klem tussen Vanilla (X 332) en Mojo (36.7). Een paar meters en maneuvers verder hadden we vrije wind, en kon de spi erop.  Onze Ierse A35 vrienden van Cowes indachtig,  besloten we om hun truckendoos boven te halen. En zowaar, we hadden Tontėn prachtig onder controle, in tegenstelling tot vele van onze achtervolgers. Topspeed van meer dan 13 knopen kwamen op de teller. De mooie plaats die we ons daarmee veroverden speelden we echter voor een stuk terug kwijt,  door op het laatste, iets scherper stukje, opnieuw de spi te trekken.

We hadden het even moeilijk om Untouchables, die zwaar uit het roer liep, zonder ongelukken te vermijden, en dat bracht ons zelf, in een aanhoudende windvlaag van midden de 30 knopen, in de problemen. We gingen een heel tijdje op ons zij liggen, maar gelukkig kon de bemanning de spi snel en zonder water binnenhalen.  Het begin van het kruisrak verliep niet vlot. We verloren Tontin regelmatig en kregen haar genua 4 niet plank genoeg om mooi vooruit te gaan.  Een overstagmaneuver eindigde in slagzij,  en sindsdien zit er water in de luchtafvoerbuizen van de ventilator van de motor... Vanilla, met een rif en kleine genua, liep ons in, en naast ons gaf The Untouchables op wegens continu omvervallen. Dit veroorzaakte bij ons ook even een zwak moment, deed ons nijgen om de stormfok erop te zetten en de boel de boel te laten...Gelukkig ontaarde een slecht overstagmaneuver in een trim ingeving. De Genua 4 maakten we een fractie boller beneden terwijl we boven loosden, en daarmee liepen we weliswaar minder scherp maar met een mooie snelheid en zonder omvallen door de soms venijnige golven.

Aan de bovenwindse boei waren we terug bij Vainilla,  en opnieuw stevenden we tegen de twaalf knopen onder grootzeil en genua op de finishlijn af. Tevreden over de eerste ronde,  maar allemaal stilletjes hopend op afkorting. De eerste had immers al heel wat schade berokkend aan de boten rondom ons. Het racecomite had het ook zo begrepen en zo finishten we op een zevende plaats. In onze klasse zeilden die dag slechts 8 van de 18 boten hun race uit.

Dag twee voorspelde nog steeds veel wind,  in de ochtend 7Bft, afnemend naar 5-6Bft in de namiddag. Ditmaal wel een buitenstart, met lusparcours en drie bovenwindse boeirondingen. Tijdens de eerste manche lagen we bij de bovenwindse boei meer dan oke, dit werd in het tweede kruisrak nog verbeterd. Een foute interpretatie van de finshlijn en het (nog) niet durven gijpen onder deze omstandigheden (en dus spi down, gijpen en spi up) kostte ons uiteindelijk terug een aantal kostbare plaatsen, waardoor we negende eindigden.

Tijdens de tweede manche waren we goed weg, net na de eerste bovenwindse boei slaagden we er zelfs in Blijweert Aluminium voorbij te steken,  een first 50 die bovendien 5 minuten voor ons gestart was.... We sloegen er alleen niet in om het gat met de anderen groot genoeg te maken, waardoor ons eindresultaat weer een 9 plek was, zij het met veel minder marge tussen de concurenten. Verschillende kleine dingen die misliepen werkten op Leens en Wouters zenuwen,  waardoor Wouter meer en meer ging overnemen en Leen zich minder en minder ging concentreren op haar eigen ding. De gehele sfeer aan boord ging lichtelijk naar beneden, maar dit uitte zich niet in het resultaat. Ook in de derde manche, met finish voor Breskens, konden we een mooie negende plaats neerzetten. Koenraad haalde de ongeoorlofde taaktoeëigingen in een debriefing terecht aan, en we besloten samen dat iedereen zich bewuster met zijn taak ging bezighouden zodat den bureau zijn mond meer zou houden.

Zondag nam de wind verder af, maar er stond nog steeds een aangename bries tussen de 15en de 20 knopen. Hoewel niet volgens de opgegeven windrange zeilde onze genua 2 lekker met dit weert. We hielden haar op en konden zo bij opnieuw twee lusparcours met 3 bovenwindse boeirondingen een vierde (en een heel groot gat met de achtervolgers) en een achtste plaats op de 29 boten neerzetten, met een optimale sfeer en actieve inzet van de hele bemanning.

We kunnen terugkijken op een fantastisch weekend,  en vooral met het gevoel dat we Tontėn, hoewel het ons al bloed, zweet en tranen gekost heeft, toch beginnen onder controle te krijgen onder alle weersomstandigheden.  In het finaal klassement eindigt Tontėn 7/18, een plaats in het begin van de top 10!

© Tontin.org   -   http://www.tontin.org   -   info@tontin.org   -   login   -   powered by WebConsultants.eu