Tontin

Breskens Sailing Weekend 2010

Breskens Weekend overvalt Tontín en zijn bemanning een beetje. We hebben sinds Cork week geen wedstrijd meer gevaren, en Wouter heeft sinds de terugkeer uit Ierland Tontín zelfs niet meer gezien. Leen heeft nog een trainingssessie gedaan met de crew, maar dat we alles. Tijdens het binnenvaren na die sessie loopt iets mis met de moter, maar daarover later meer.

Vincent, Philippe en Jeroen kuisen Tontín’s buikje in het donker, en de volgende ochtend komt de rest van de bemanning vroeg aanzetten. De wind is duidelijk weer van de partij, en dus beslist het comite om een inshore parcours te varen. Hoewel, inshore is een groot woord voor de NMBS manche die we moeten afleggen. Voor de start verspeeld Ragazza zijn mast, terwijl “Luctor et Emergo”, een Kerr 32, zijn roer verliest. Na de start doen we een kruisrak van 1,5 mijl, waarna 15 mijl mossel noch vis rakken volgen, tussen bij en scherp halve wind volgen. We kunnen gedurende 2 mijl spuiten onder spi, en dan weer 7 mijl mossel noch vis… Een zeer teleurstellend parcours, waar 3,5 mijl interessant en tactisch waren en de overige 20+ mijl oninteressant type CR-treintje waren… Tontín finisht zesde, maar we wisten altijd al dat treintje niet onze favoriete bezigheid is…

Dag twee is de wind ongeveer even hard van de partij, maar deze keer gaan we wel buiten bananen varen. Aangezien de stroming hard doorzet tegen wind aan de havenmond, staat er een mooie potporrie van golven. Tijdens de eerste overstag belandt grote Leen aan de lijkant, en ja hoor, de Decathlon zwemvesten doen goed hun werk. Binnen 2 seconden is Leen een opgeblazen olifant…

Manche 1 van dag 2 is een wat rommelige start voor Tontín, en we komen niet echt mooi in de strijd. We missen snelheid, terwijl de hoogte ok is. De tactiek heeft moeite met zijn stempel te drukken, en dus neemt Karlien (die op een ontmaste Ragazza weinig kon zeilen en dus bij ons opstapte) het over. Downwind lukt het nog min of meer, en uiteindelijk finishen we negende.

Manche 2 is een slagje erger, en twijfel kruipt in de gelederen. Is het nieuwe voorstag de fout, of waarom loopt het ineens niet meer? We klappen als enige naar de stuurboord kant van het parcours, en zien aan de bovenwindse boei dat dit niet echt rendeert. Voor de wind pakken we terug, maar onvoldoende. We finishen dan ook pas 10de. We krijgen de Tsjechische A35 niet meer achter ons, wat gisteren wel lukte.

We herpakken ons min of meer tijdens manche drie, maar er blijft ergens iets wat mis zit. We lopen mooier mee aan de wind, maar slagen er niet in om DK plaisance en Xcentric Ripper aan te klampen. We worden weer 9de en gaan via het frietkot wat onbestemd naar het huisje voor een warme douche.

Zondag wordt een kopij van 2009. Het blaast de pannen van het dak, en net zoals vorig jaar vrijdag stuurt het comite ons Hoofdplaat in om via Spijkerplaat terug te komen. We vertrekken weer conservatief, om dan onder 0,9 spi sjeezend van links naar rechts over de geul naar gaatjes te zoeken om voorbij te lopen. Na 2 mijl vervangen we de 0,9 voor de 0,75 top spi, en dan gaan we het loefduel aan met DK Plaisance. Tot ons groot genoegen houden die het snel voor bekeken, en we rukken verder op. Vlak voor het hoofdvaarwater liggen we op 1, met Babacool en de Tsjechische A35 op 2 en 3. Zijn A35 misschien goede downwind kanonnen?? We doen ruim conservatief de spi naar beneden, en door een foutje met de Genua verliezen we 3 plekken en gaan we naar 4. Aan de wind houden we vol grootzeil en Genua 3 op, wat misschien een slagje te veel is. We blijven echter goed in de buurt van al de rest, en in de golven van Spijkerplaat horen we Babacool kreunen en zuchten. Tontín geeft echter geen kik sinds we de dekstagen in de carré hebben aangetrokken. We beginnen in vijfde positie aan de tweede downwind, en roepen Babacool aan dat je geen 2 voorzeilen mag voeren zoals ze in het eerste voordewindse rak deden. Helaas voor hen loopt eea mis wanneer ze de Genua strijken, wat ons een wat wrang gevoel geeft. We lopen weer als een trein voor de wind, en komen dicht bij de rest rond de voorlaatste boei. Upwind lopen we mooi, zij het weer licht overtuigd. We kloppen de Tsjechen wel deze keer, en zijn weer zesde.

Al bij al hebben we weer een mooi weekend gehad, hebben we de First 35 (Stilletto en Shark) mooi achter gehouden, maar blijven we toch met een onbestemd gevoel tov Babacool. Het is pas gedurende de week dat ons onbestemd gevoel een reden krijgt. Blijkbaar hebben we tijdens de training voor Breskens WE een touw opgepikt met de schroef, wat verklaart waarom de motor niet op vol vermogen raakte en we een snelheidsdeficit hadden… Ander en beter, en we weten dat de progressie verder kan gaan…

© Tontin.org   -   http://www.tontin.org   -   info@tontin.org   -   login   -   powered by WebConsultants.eu