Tontin

Antwerp Race 2009

Deze wedstrijd begint niet zoals de overigen dit jaar, aangezien we deze keer niemand het water in moeten sturen om de boot te kuisen. Tontin is er een weekje uitgeweest om een teflon ring op het roer te zetten en een niewe laag anti-fouling te zetten. Leen heeft haar de woensdag voor de wedstrijd terug te water gelaten, dus de onderkant is nog mooi gaaf. Vrijdag namiddag komt Tontin in Terneuzen aan, en ’s avonds gaan Koenraad en Wouter al aan boord slapen. Helaas is Wouter de sleutel vergeten terugvragen aan Leen, zodat we om 22:15 voor een gesloten deur staan… Anderhalf uurtje en en trip naar Breskens later kunnen we wel binnen. Veel doorslapen is er niet bij, aangezien de nacht een typische “night before the Antwerp Rally” is.

Om 7:15 ’s ochtends komt dan de rest van de bemannig aan, die om 6:20 vanop LO zijn vertrokken met het “Tontin buske”. De boot wordt snel leeggemaakt, opgetuigd en afgespoten. Dan is het wachten om buiten te kunnen. Ondanks het feit dat we vrijdag namiddag zijn aangekomen, en al 11de boot in koppel zijn, liggen er toch nog 7 andere tussen ons en de geul. Op de eerste in de rij is daarenboven de bemanning niet wakker te krijgen, dus die wordt even door de buren verhaald. Dan begint het klassieke duw, trek en drumwerk om de haven uit te geraken. Eerst moeten we wachten omdat een zeeschip voorbijkomt, en wanneer we bijna de kop buiten kunnen steken, gaat de haven weer dicht omdat de sluis met binnenschepen geleegd wordt. Na een 15-tal minuten wachten worden we dan toch vrijgelaten om 8:40. Niet echt veel tijd meer voor de startprocedure..

De start is ongewoon rustig. We worden om exact 9:30 op gang geschoten, en ondanks het feit dat we met een 40-tal boten tegelijk de lijn over moeten (20 IRC 2 + CR-B), verloopt alles verassend rustig. Koenraad en Leen slagen erin om ons in vrije wind, op het midden van de lijn te laten starten. Aangezien het doodtij is liggen we daar perfect. Wij starten onder Genua 3 en GZ, met 110 graden werkelijke wind, terwijl Babacool de code 0 trekt. Hun snelheidsvoordeel is zeer beperkt tov ons, en wanneer hun schoot losschiet is het helemaal een nadeel voor hen. De eerste gennaker die omhoog gaat, klappert binnen de minuut compleet aan flarden…

We komen 4de aan de boei om af te vallen, en daar trekken we de 0.75. De wind blaast ondertussen 18 a 24 knopen. Normaal moet de 0.75 er op 25 knopen af, maar sinds onze Cowes Week tips van de Ieren hebben we Tontin veel beter in de hand, en we gaan er mooi van door met de topspinnaker. Onze kopgroep van 4 (Pepper, Alegria, Greyhound en Tontin) beginnen aan een kleine demarrage tov de rest. We snijden vlot door een pak van CR-C en IRC 3, tegen snelheden van 9 a 11 knopen. We placeren een perfect gecontroleerde gijp, en de kopgroep van 4 komt zeer compact bij elkaar te liggen. De tweede gijp is een fractie minder vlot, maar alles blijft mooi onder controle. Er heerst rust aan boord, en dit blijkt zeer productief voor de snelheid. Chapeau voor de crew.

Bij MG 11 loopt eea mis in de kopgroep. Alegria haalt de boei ruim, wij halen de boei net, maar Greyhound en Pepper missen het merkteken, en moeten terug. Daarna is de kopgroep dus uitgedund tot twee. Er volgt een scherper spirak waar wij, met onze bolle 100m2, het moeilijker hebben om de controle te behouden. Alles loopt toch goed af, we schieten vooruit als een pijl uit een boog, en lopen vlot voorbij Alegria.. We halen de spi er conservatief vroeg af om geen problemen te creeren, waardoor Alegria weer voorbij ons schuift. Dan volgt een rak met een knik in de schoot, en hier blijken we tot onze verbazing een licht snelheidsvoordeel te hebben tov Alegria.

We geraken er echter niet opnieuw voorbij, en na Hansweert volgt een lang rak aan de wind naar Perkpolder, waarop Alegria licht uitloopt. Op het volgende spirak trekken we helaas de Code 0 ipv de topspi, en dat blijkt niet de juiste keuze. Alegria trekt wel de symmetrische, en loopt zienderogen uit. Achteraf gezien verliezen we hier onze ereplaats. Nooit gedacht aan het begin van het seizoen dat ik zou kunnen schrijven bij de laatse wedstrijd van het seizoen dat we echt in de running waren voor de eindoverwinning. We hebben een mooie evolutie achter de rug…

Na het mindere spirak is de schipper een stuk onrustiger, wat zich aan boord direct vertaalt. Het volgende rak is bij- en aan de wind, in zeer vlagerig weer. Zowel schipper als stuurman hebben concentratie problemen, wat direct cash betaalt wordt aan de snelheidskassa. Voor Doel komen we er terug in, maar dan lopen we tegen een hele rits kleine technische probleempjes aan. Het dekblok van de overloop komt los, de bout van het overloop touw laat het afweten, de bout van de Lewmar winch komt los te zitten. Niks ergs, en steeds zien we het voor het te laat is, maar hier verliezen we telkens weer meters.

Voor Zwijndrecht veranderen we van Genua 3 naar 2, en even later trekken we de spi. De wind blijft zeer vlagerig, we zitten iets te veel naar de linkeroever, en het is een probleempje om de boel aan de praat te houden. We strijken de spinnaker weer conservatief vroeg, en eens aan de hoek om krijgen we weer een dikke 20 a 22 knopen op de teller.

Onder Genua 2 kruisen we, half omver vallend, naar de finish. De 2 was duidelijk te veel. Op 300 m van de finish krijgen we nog een perfect staaltje van kermiskoersen. We zitten vast tussen de kaaimuur en een 45 voeter. Wanneer we aanroepen om ruimte voor overstag te krijgen, horen die het blijkbaar in Keulen donderen en zeggen laconiek dat zij BB hebben als wij overstag gaan. Sommige mensen zouden er goed aan doen om het wedstrijdreglement eens te lezen, zodat ze weten wat sommige regels, zoals ruimte bij een obstakel, eigenlijk betekenen.  Leen valt kort af, gaat heel kort overstag, en passeert op 0,5m van de spiegel met alles los…

Uiteindelijk komen we op werkelijke tijd als tweede boot van onze klasse over de finish. Gecompenseerd zijn we 6de. We hebben prachtig gezeild. Een prachtige, snelle Antwerp race, die duidelijk bevestigt dat, indien we de rust aan boord behouden, ver zullen komen volgend jaar.

© Tontin.org   -   http://www.tontin.org   -   info@tontin.org   -   login   -   powered by WebConsultants.eu